fbpx
Portokal
DNA Iași a făcut harcea-parcea din Afacerea „Splai Bahlui”: Victor Construct sunt corupți, Mihai Chirica e nevinovat

DNA Iași a făcut harcea-parcea din Afacerea „Splai Bahlui”: Victor Construct sunt corupți, Mihai Chirica e nevinovat


* Campania REPORTER DE IAȘI din 2017 a ajuns dosar la DNA despre care nu s-a știut nimic până ieri
* Comunicatul e stupefiant: Victor Construct, executanții de pe Splaiul Stâng, au fost trimiși în judecată pentru că au crescut artificial prețul stâlpilor de iluminat cu 2,18 milioane de lei, în schimb șefii Primăriei Iași sunt nevinovați
* „Erau în necunoștință de cauză”, scrie în referatul procurorilor
* Ministerul Dezvoltării în schimb trebuie să recupereze prejudiciul
* Ancheta DNA nu atinge deloc și afacerea cu stâlpii de la Splaiul Drept, livrați de Dragoș Gafița, prietenul lui Mihai Chirica, și unde rețeta a fost identică cu cea a firmei Victor Construct
* Două licitații de milioane de euro au fost viciate, dar nimeni din Primărie nu e vinovat. VOM REVENI

Procurorii DNA Iași au identificat un „mega-tun” la unul dintre proiectele europene derulate de Primăria Iași. Concret, cei care au modernizat Splai Bahlui Mal Stâng „ar fi declarat prețuri mai mari de achiziție decât cele reale în cazul stâlpilor de iluminat, a corpurilor de iluminat și a coșurilor de gunoi, aceștia urmărind obținerea unui profit mult superior celui declarat pentru a câștiga licitația”.

Compania Victor Construct Botoșani și un reprezentant al acesteia au fost trimiși în judecată.

Afacerea stâlpilor de pe Splai Bahlui a fost devoalată de REPORTER DE IAȘI în toamna anului 2017. Marea întrebare din această speță: nimeni din Primăria lui Chirica nu este vinovat?

Două dintre deschiderile REPORTER din toamna anului 2017, în cadrul unei campanii de dezvăluiri care a durat mai bine de două luni

„Obținerea pe nedrept de fonduri europene”
Întâi, noutatea: procurorii DNA Iași au dispus, acum câteva zile, trimiterea în judecată a unei persoane fizice și a uneia juridice:
- persoană fizică, reprezentant al SC VICTOR CONSTRUCT SRL Botoșani, sub aspectul săvârșirii infracțiunii de participație improprie, sub forma instigării, la folosirea sau prezentarea cu rea-credință de documente ori declarații false, inexacte sau incomplete, dacă fapta are ca rezultat obținerea pe nedrept de fonduri europene, în formă continuată
- SC VICTOR CONSTRUCT SRL, sub aspectul săvârșirii infracțiunii de participație improprie, sub forma instigării, la folosirea sau prezentarea cu rea-credință de documente ori declarații false, inexacte sau incomplete, dacă fapta are ca rezultat obținerea pe nedrept de fonduri europene, în formă continuată

Splaiul Stâng, reabilitat cu 18,2 milioane de lei
Procurorii au avut în vedere contractul încheiat în vara anului 2015 între Primăria Iași și Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, prin Agenția pentru Dezvoltare Regională Nord-Est.

Documentul era, de fapt, un contract de finanțare privind „Modernizarea legăturii rutiere Centrul Intermodal de Transport - Gara Iași”. Adică, cu fonduri europene nerambursabile să se reabiliteze carosabilul și trotuarele pe ruta podul Sf. Ioan-Metalurgie-Tudor Vladimirescu-Podu Roş-Podul de Piatră, să se amplaseze bănci, coșuri de gunoi și stâlpi de iluminat pe întreg acest traseu.

Valoarea contractului a fost de peste 18,2 milioane de lei. Licitația a fost adjudecată de asocierea Eky Sam-Victor Construct.

Clarificarea dată oficial de Primărie în cadrul licitației arată că se cereau stâlpi de fontă, mult mai scumpi. Cum de nu și-au dat seama cei de la Primărie, când au făcut recepția, că s-au pus altfel de stâlpi, de trei ori mai ieftini?

Au înlocuit stâlpii și au declarat preț mai mare
La acest contract, procurorii DNA au identificat o neregulă uriașă. „În cursul anului 2015, inculpatul persoană fizică, reprezentant al societății menționate, ar fi depus la UAT Municipiul Iași documente inexacte referitoare la prețul real de achiziție a unor materiale folosite în cadrul contractului menționat, astfel încât beneficiarul, în necunoștință de cauză, ar fi solicitat și obținut, pe nedrept, de la Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, suma totală de 2.187.411 lei, sumă care ulterior a fost virată în contul inculpatei SC Victor Construct SRL.

Concret, inculpații ar fi declarat prețuri mai mari de achiziție decât cele reale în cazul stâlpilor de iluminat, a corpurilor de iluminat și a coșurilor de gunoi, aceștia urmărind obținerea unui profit mult superior celui declarat pentru a câștiga licitația (de doar 2%)”, se arată în buletinul de presă publicat pe site-ul structurii centrale a DNA.

Ministerul trebuie să recupereze 2,18 milioane lei
În urma anchetei, în afara trimiterii în judecată, s-au mai luat și alte măsuri. „În cauză s-a dispus instituirea sechestrului asigurator asupra bunurilor imobile aflate în proprietatea inculpaților”, au mai precizat procurorii.

Totodată, Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației s-a constituit parte civilă în procesul penal cu suma de 2.187.411 lei reprezentând daune materiale rezultate din executarea contractului de finanțare încheiat pentru proiectul respectiv. „Dosarul a fost trimis spre judecare Tribunalului Iași cu propunere de a se menține măsura asiguratorie dispusă în cauză”, e ultima frază a comunicatului DNA referitor la această speță.

Stâlpii de pe Splaiul Stâng sunt din plastic, nu din fontă, încălcându-se caietul de sarcini într-o licitație de 4 milioane de euro

Primăria a scris negru pe alb: vor stâlpi de fontă
Neregulile afacerii derulate pe Mal Stâng au fost prezentate, pe larg, de REPORTER DE IAȘI în toamna anului 2017.
Licitația pentru modernizarea Splai Bahlui Mal Stâng a fost lansată în primăvara anului 2015, în sistemul electronic de achiziții publice.

Firmele care voiau să participe au solicitat mai multe tipuri de clarificări. Printre acestea, una referitoare la stâlpii de iluminat. „Vă rugăm să ne furnizați detalii, dimensiuni, tipul materialului, caracteristici tehnice, pentru stâlpi de iluminat stradal”, a fost solicitarea pe care una dintre firme a adresat-o Primăriei Iași.
Destul de exact, Primăria a răspuns cu o fișă tehnică a stâlpului arhitectural. Material bază: fontă – diametrul 425 mm, material exterior stâlp: fontă, material miez stâlp: oțel, înălțime totală: cca. 6 metri. Iar lângă toate aceste precizări tehnice, oficialii Primăriei au atașat și o fotografie a unui stâlp.

DNA Iași l-a scos pe Chirica basma curată. Rechizitoriul spune: furtul a avut loc, autorul e necunoscut

Au pus alți stâlpi, de trei ori mai ieftini

Imaginea era absolut identică (inclusiv cadrul natural din fundal) cu fotografia de prezentare de pe site-ul www.kronemag.com al unei firme producătoare din Brașov. Pe site-ul acesteia, respectivul stâlp avea indicativul G31-L1 și era la vânzare la un preț de 7.524 lei/bucata.
Licitația de la Iași a fost adjudecată de asocierea Eky Sam-Victor Construct, lucrările au fost executate într-un ritm alert, toate amenajările fiind gata în doar câteva luni.
Însă, pe teren, surpriză. Stâlpii ornamentali montați, aproximativ 350 la număr, aveau alt aspect. Culmea, și aceștia figurau pe site-ul brașovenilor de la KroneMag, cu indicativul T28-H1. Cu două mari diferențe - prețul era de doar 2.769 lei, iar caracteristicile tehnice, cu totul altele: baza de fontă, țeavă oțel, elemente de trecere din fontă, braț și vârf din fontă.
Adică, Primăria Iași a cerut un anumit tip de stâlpi, rezistenți și aspectuoși, dar a primit varianta lor ieftină, încălcându-se astfel fișa tehnică din clarificări.

Neregulile depistate de REPORTER DE IAȘI
REPORTER DE IAȘI
a concluzionat, la vremea respectivă, care au fost marile nereguli în această speță:
1) Victor Construct a adus stâlpi mai slabi din punct de vedere calitativ pe care i-a vândut Primăriei foarte scumpi, ca fiind cei ceruți la licitație
2) Pentru că nu a respectat fișa tehnică, firma și-a creat un avantaj la licitație, diferența de preț putând chiar influența rezultatul procedurii

S-au adus stâlpi de 2.700 de lei de la Kronemag Brașov (foto 1) la prețul de 7.500 de lei, cât erau în realitate stâlpii ceruți în caietul de sarcini (foto 2). Practic s-a cerut cozonac, s-a adus pâine, dar s-a plătit ca și cum ar fi fost cozonac

DNA produce stupoare: „Primăria, în necunoștință de cauză”
La vremea respectivă, într-o conferință de presă, primarul Mihai Chirica a admis că Primăria a decontat un astfel de stâlp cu 6.700 lei. Dacă admitem că Victor Construct i-a luat de la Brașov cu prețul de listă, de 2.769 lei/bucata, diferența a fost de 3.931 lei. În total, peste 1,3 milioane de lei la cele 350 de exemplare.
În comunicatul de presă, procurorii DNA au anunțat: „Beneficiarul (Primăria Iași – n.r.), în necunoștință de cauză, ar fi solicitat și obținut, pe nedrept, de la Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, suma totală de 2.187.411 lei, sumă care ulterior a fost virată în contul inculpatei SC Victor Construct SRL”.

Cum să nu știe cel care a făcut recepția ce stâlpi s-au cerut?
Această frază naște două mari întrebări:
1) Cum adică Primăria (beneficiarul) a fost „în necunoștință de cauză” câtă vreme subiectul stâlpilor a fost unul dintre clarificările solicitate la licitație? Cum deconta conducerea Primăriei banii fără să facă verificările în teren, fără să vadă dacă acestea corespund sau nu cadrului convenit la licitație?
2) Suma de 2,1 milioane de lei este valoarea totală a stâlpilor de iluminat, a corpurilor de iluminat și a coșurilor de gunoi sau doar „capacul” pus de firmă, adică prejudiciul creat?

Article image
Regele mobilierului urban din Iași, imposibil de învins de concurență: una scrie în caietul de sarcini, alta se livrează. Modificarea proiectului poate ascunde un adaos comercial uriaș. Tactica a fost să se ceară stâlpi foarte scumpi în caietul de sarcini, iar oferta câștigătoare să fie cu produse de trei ori mai ieftine. Astfel, scapi de concurență. Pasul 2: montezi stâlpii ieftini, de proastă calitate, și crești prețul cu...
Autor Cezar Moraru Anchete 06 Septembrie 2017

Article image
Am aflat prețul de achiziție plătit de Primărie: adaos de 250% după eliminarea concurenței. În caietul de sarcini scria stâlpi turnați în fontă, valoare estimată: 7.500 lei. Prietenul lui Chirica a adus stâlpi metalici cu elemente de fontă, preț real: 2.700 de lei. Gafița i-a vândut apoi cu 6.100 de lei bucata. S-a licitat ceva și s-a montat altceva, prosteală pe față. Producătorul a dat ofertă de 7.200 de lei pentru stâlpi...
Autor Cezar Moraru Slideshow HOMEPAGE 04 Octombrie 2017


Citeste si...
Nota
(0 voturi)

Leave a comment

Facebook

Arhiva ReporterIS

« Ianuarie 2021 »
Lu Ma Mie Jo Vi Sa Du
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Go to top