fbpx
 
Descarca aplicatia REPORTERIS
 
CHEȘCU-VIVO 2: sute de mii de euro pentru un restaurant care nu există. Fals ordinar sub protecția mahărilor din Primărie

CHEȘCU-VIVO 2: sute de mii de euro pentru un restaurant care nu există. Fals ordinar sub protecția mahărilor din Primărie


Autorizația de funcționare pentru Restaurantul Vivo a fost obținută prin falsificarea extrasului de carte funciară: cineva a scris „pensiune” în loc de „locuință”

Documentul a fost modificat în Photoshop, pentru că la Oficiul de Cadastru se găsește forma originală, cu mențiunea „locuință”

Clădirea aparținuse omului de afaceri Gheorghe Cheșcu și fusese cumpărată fără forme legale de intabulare, fiind construită ilegal

În acte scrie „casă 60 mp locuibil”, iar în realitate e un mastodont P+1 de 400 mp

Dacă nu obțineau autorizația de funcționare de la Primărie, patronii Vivo nu puteau aplica pentru ajutorul de stat în pandemie, unde actul menționat era obligatoriu

În total, Vivo a încasat 171.000 de euro de la Guvern

Situația Restaurantului Vivo în centrul Iașului este absurdă, pentru că nu poate exista un restaurant într-un imobil cu destinația de locuință și totuși a primit autorizații de funcționare trei ani la rând

Toată lumea se face că nu vede ilegalitatea, Gheorghe Cheșcu fiind sub protecția lui Mihai Chirica, primarul care i-a semnat și edificarea ilegală la blocul de la Doi Băieți

Falsuri în cascadă. Clădirea din Moldovei 20 în care funcționează fast food-ul Vivo are în realitate 400 mp, dar în acte doar 81 mp. La Cadastru e notată ca locuință.

Pentru obținerea autorizației de funcționare de la Primărie, extrasul de carte funciară din 2020 a fost trucat grosolan: categoria de folosință a fost schimbată din „locuință” în „pensiune”. Photoshop curat.

Clădirea de 400 mp a fost ridicată fără autorizație de construire, nefiind intabulată. Și totuși instituții ale statului, Direcția Sanitară Veterinară, Inspectoratul pentru Situații de Urgență și Primăria, au eliberat avize și autorizații ca și cum totul ar fi în regulă. Au permis funcționarea unui local de alimentație publică fără ca imobilul să aibă autorizație de construire și să fie intabulat.

Mai mult, Vivo a fost beneficiara unui proiect de grant pentru capital de lucru în valoare nerambursabilă de 725.925 lei (compensații în pandemie) pentru cele trei restaurante și-o bucătărie, printre care și acesta din Iași care funcționează într-o clădire neautorizată.

Restaurantul Vivo are autorizație de funcționare deși oficial e o casă – locuință individuală de 60 mp utili. Conform legii, un restaurant nu poate funcționa într-o locuință personală. În realitate, e un spațiu de 400 mp construit fără acte și Primăria acoperă de ani de zile această ilegalitate

Cineva a scris „pensiune” în mod fals într-un act oficial

Pentru a obține autorizația de funcționare de la Primărie, în 2020, reprezentanți ai Vivo Street Food au depus mai multe documente. Printre acestea s-a aflat și un extras de carte funciară. La rubrica „Construcții” în respectivul extras este menționat: „S. construită la sol 81 mp; C1 pensiune cu s.u. 62,49 mp și s.c. 81 mp + terasă acoperită în suprafață de 126 mp”.
REPORTER DE IAȘI a scos pe 22 decembrie 2022 un alt extras pentru același imobil. Potrivit acestuia, clădirea din Moldovei 20 este astfel descrisă:
„S. construită la sol: 81 mp; C1 locuință cu s.u. 62,49 mp și s.c. 81 mp + terasă acoperită în suprafață de 126 mp (terasă fără acte)”.
Primele remarci:
1) În actul pentru autorizare din 2020, clădirea avea destinația de „pensiune”, acum de „locuință”. Terasa acoperită era în 2020 în regulă, acum a apărut mențiunea „fără acte”. Dintotdeauna, potrivit istoricului de la Oficiul de Cadastru (OCPI), acea construcție a avut folosința de locuință, niciodată de pensiune. Ceea ce conduce spre o singură concluzie: actul depus la Primărie a fost măsluit.
2) Clădirea cu suprafața construită de 81 mp și 62,49 mp utili nu mai există de zeci de ani. Pe locul său a fost construită o alta, modernă, cu o amprentă la sol de 200 mp și o arie desfășurată de peste 400 mp. Aceasta este ilegală, nu a avut autorizație de construire, nu este intabulată.
Un anume Artur Fetcu a cumpărat în 2006 proprietatea de pe Moldovei 20.
„Când am cumpărat eu, casa nu mai exista. Din ce am găsit pe la arhive, acolo fusese un imobil din chirpici, construit în 1920. Dar eu am cumpărat un teren gol, foștii proprietari nu au avut autorizație de demolare și nu operaseră modificarea la Cadastru. Din acest motiv casa încă figura în acte”, a declarat Artur Fetcu.

Pe parcela goală, Fetcu a construit clădirea actuală prin 2009-2010. „Am închiriat-o ca spații de birouri și, după câțiva ani, pentru un hostel”, a afirmat Fetcu.

Gheorghe Cheșcu a cumpărat o clădire construită ilegal

În 2017, firma lui Fetcu a dat faliment, iar aceste imobile au fost vândute de lichidator, cumpărător fiind Flux, SRL-ul familiei Cheșcu. Prețul tranzacției a fost de 848.292 lei, echivalentul a aproximativ 180.000 euro la cursul din acea perioadă. 

„Construcție extratabulară edificată fără acte (fără autorizație de construire), amplasată pe terenul de mai sus, reprezentând Hostel în regim de înălțime P+1E, cu o suprafață construită la sol de 200 mp și o suprafață desfășurată de 400 mp. Se precizează că la acest moment în cartea funciară nu este intabulată această construcție. Potrivit înscrierilor din cartea funciară, pe teren se află amplasată vechea construcție, respectiv casa de locuit C1 – ce nu corespunde realității din teren (...) cu o suprafață construită la sol de 80,82 mp și o suprafață utilă de 62,49 mp alcătuită din: două camere, bucătărie, verandă și trei magazii”, se precizează în contractul prin care Flux a preluat imobilul.

Așadar, Tudor Cheșcu, ca administrator al Flux, a cumpărat în cunoștință de cauză.

Extrasul de carte funciară depus la Primărie în 2020 menționează la destinația clădirii că este o „pensiune”. Cuvântul este adăugat în fals, extrasul original menționează că acea proprietate reprezintă o locuință. Falsul a permis celor de la Primărie să dea restaurantului autorizație de funcționare

Modificări făcute tot fără autorizație, ca „barosanii”

În acte era o „casă de locuit” de 81 mp, în realitate un P+1 de 400 mp neintabulat. După cumpărare s-au întâmplat trei lucruri:

- Cheșcu a avut câteva tentative eșuate de a aduce în legalitate acest imobil
- în 2019 a fost încheiat un contract de închiriere pentru Vivo cu o valabilitate de 5 ani
- au fost realizate lucrări la respectiva clădire, atât funcționale pentru transformarea în restaurant cât și de ordin estetic, modificare fațade, compartimentări. Evident, fără autorizații de construire din moment ce nici clădirea inițială nu avea acte.

Filiera Primărie-Hotarnic-Șavlovschi-Primărie

În 2020, extrasul fals a fost precedat de alte certificări eronate. Pe 13 februarie același an, Primăria Iași a avizat un proces verbal: „Suntem de acord cu avizarea procesului verbal de vecinătate pentru imobilul situat în strada Moldovei nr. 20”.

Prin acest document s-a putut nota în cartea funciară întreaga suprafață măsurată 627 mp față de doar 546 mp cât erau inițial în acte. Din suprafața inițială, 115 mp erau vie. Și aceasta a fost trecută la categoria de folosință „curți construcții”.

Avizarea, în două file, este semnată de: Gabriel Harabagiu, atunci viceprimar (în locul primarului Mihai Chirica), Alexandru Mustiață, arhitect șef, Paula Fînaru, șef serviciu, Bogdan Popa, inspector. 

Documentul are atașată o schiță cu terenul și casa bătrânească de 81 mp.

Partea tehnică este semnată de inginerul Dan Pădure de la firma Hotarnic SRL. S-au făcut măsurători ale terenului și s-au certificat vecinătățile, însă Pădure nu a observat că pe parcelă nu se află o casă de 81 mp, ci un imobil cu etaj, totul de 400 mp. Hotarnic este firma de cadastru la care Pădure i-a avut asociați, de-a lungul timpului, pe membri ai familiei lui Bogdan Șavlovschi.

Când inginerul Pădure a parafat că pe acel teren se află o casă de 81 mp și nu un P+1 de 400 mp, Bogdan Șavlovschi era directorul Oficiul pentru Cadastru și Publicitate Imobiliară. Firma familiei lui Șavlovschi a depus la Oficiul de Cadastru condus de Șavlovschi un act care atesta în fals că pe terenul lui Cheșcu se află un bordei de 81 mp și nu un spațiu de 400 mp construit ilegal.

Până în vara anului 2020, Bogdan Șavlovschi a fost director la OCPI. Publicația 7Iași a dezvăluit că rudele directorului au achiziționat de la Cheșcu patru apartamente la prețuri preferențiale. În paralel, Șavlovschi i-a înlesnit lui Cheșcu mai multe intabulări ilegale.

Administratorul Vivo, Mircea Panache, are memoria selectivă: nu-și amintește cine a obținut autorizația de funcționare – ei sau proprietarul clădirii, Gheorghe Cheșcu

Administratotrul Vivo: „Nu știu cine a făcut modificarea”

Procesul verbal cu vecinătățile și un act notarial cu referire la suprafața de teren au fost înscrise la Oficiul de Cadastru pe 24 februarie 2020: „Actualizare informații cadastrale – modificare formă și suprafață imobil, schimbare categorie de folosință”.

Dar acestea s-au referit la teren, nicidecum la clădire. Era imposibil legal schimbarea destinației unei case de locuit de 81 mp (care nici măcar nu mai exista) într-o pensiune de 400 mp construită fără autorizație. Din 2020, Vivo funcționează în această clădire ridicată ilegal.
Discuție între REPORTER DE IAȘI și Mircea Panache, unul dintre asociații Vivo Street Food:

REPORTER DE IAȘI: - Dv., când ați depus dosarul la Primărie, ce destinație ați menționat că are acel spațiu?

Mircea Panache: - Spațiul avea destinație comercială. Noi am lucrat cu un consultant pe partea asta, nu m-am ocupat eu personal de depunerea actelor. Din câte îmi amintesc, spațiul era cu destinație comercială.

- Dvs. aveți un contract de închiriere pentru un spațiu care în acte, oficial, este o locuință de 60 mp utili. Cum funcționează restaurantul într-o clădire de 400 mp, cât are în realitate, când în toate actele de la Cadastru suprafața acelui spațiu are 60 mp utili?

- Nu știu exact de unde v-ați informat dv. În momentul în care am închiriat spațiul, proprietarul avea actele de dobândire a spațiului cu datele care sunt în realitate.

- Cum funcționează restaurantul într-o clădire fără autorizație de construire? În acte, ea nu există.

- Din câte am înțeles eu, există niște legi speciale pentru imobilele care nu dețin o autorizație de construire inițială cum sunt nenumărate cazuri în România, iar noi prin avocați și consultanți am găsit o cale să ne autorizăm într-o clădire care exista, a fost dobândită și statul român a recunoscut că există.

- Clădirea nu e intabulată.

- Atât timp cât statul român a vândut clădirea aia și există acte pe ea, din punctul meu de vedere o recunoaște.

- La Primărie, pentru obținerea autorizației de funcționare este depus un extras de carte funciară în care scrie „pensiune”. Cine a făcut modificarea asta?

- Asta eu nu mai știu, sincer. Noi n-am funcționat ca pensiune, nu știu despre ce e vorba. Tot ce a ținut de noi să ne autorizăm restaurantul, am făcut. Noi avem toate documentele în regulă. Le-am avut dintotdeauna.

Teatru absurd: Vivo și Dania sunt două restaurante aproape lipite între ele, în zona Smârdan. Patronii celor două afaceri se reclamă reciproc și se concurează la sânge, dar ambele clădiri au același proprietar, un om de afaceri originar din Siria

Au luat ajutor de stat în pandemie

Inclusiv pe baza activității din Iași, Vivo Street Food a primit compensații din cauza pandemiei COVID-19. Firma a obținut un grant pentru capital de lucru în valoare de 834.813 lei din care 725.925 lei grant și 108.888 lei cofinanțare.

„Au fost folosiți pentru toate punctele de lucru. Noi aveam la momentul acela trei puncte de lucru în București, adică două restaurante și bucătăria noastră externă cum îi spunem noi. E ca o mini făbricuță unde ne producem alimentele. Și pe cel din Iași”, a spus Mircea Panache.

Despre lucrările interioare și exterioare de la restaurantul Vivo din Iași, Panache a spus că nu-și mai amintește dacă le-a făcut firma sa sau Flux.

Autorizație de funcționare într-un spațiu care nu există

La Vivo sunt patru asociați: Mircea și Bogdan Panache, Ioana Mihaela Zăhărescu și Ștefan Georgescu.

În dialogul cu jurnalistul REPORTER DE IAȘI, argumentul adus de Mircea Panache a fost: „statul român a vândut clădirea aia și există acte pe ea, din punctul meu de vedere o recunoaște”, referindu-se la faptul că Flux a cumpărat proprietatea de la lichidator. Însă, inclusiv în acel act s-a menționat limpede că este o construcție „extratabulară edificată fără acte (fără autorizație de construire)”.
Pe baza extrasului de carte funciară falsificat, Primăria a emis autorizație de funcționare. Similar, DSV a eliberat autorizația sanitară veterinară în iunie 2020 pe baza actelor de înregistrare a firmei, a copiei de buletin a administratorului, a schiței spațiului și a unui memoriu tehnic.
„Noi nu verificăm regimul imobilului”, a declarat Gabriel Ciobanu, director DSV.

Abdulmunem Ammarin a cumpărat o clădire neintabulată de la Gheorghe Cheșcu, fiind conștient de regimul acesteia

ISU dat avizul fără să existe intabularea clădirii

Reprezentanții Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) Iași au arătat că Vivo are autorizație de securitate la incendiu din aprilie 2021. „La dosar au fost atașate (...) plan de situație și piese desenate pentru arhitectură și instalații cu rol de asigurarea cerinței «securitate la incendiu». Aria construită a spațiului autorizat este de 204,80 mp, iar aria desfășurată este de 409,60 mp, cu regim de înălțime P+1E, volumul clădirii este de 1.290 mc. Autorizația de securitate la incendiu a fost emisă pentru funcțiunea de alimentație publică”, a răspuns locotenetul Georgică Onofreiasa la solicitarea REPORTER DE IAȘI.
Scrupulos în redactarea răspunsului, reprezentatul ISU a ocolit esențialul: a adus Vivo dovada că spațiul în care activează a fost construit legal? Certificarea construcției, a materialelor folosite cum s-a făcut în lipsa unei autorizație și a unei recepții? Dacă la Cadastru e doar o clădire de 81 mp, cum a avizat ISU una de 400 mp, ridicată nelegal? Dacă la Cadastru funcțiunea e „locuință”, cum a avizat ISU „alimentație publică”?
În finalul răspunsului ISU, se menționează, potrivit unei modificări legislative din 2022:
„Clădirile sau spațiile amenajate în clădiri cu destinația de alimentație publică având suprafața mai mică de 600 mp (...) nu se mai supun avizării/autorizării privind securitatea la incendiu”.

Cheșcu a vândut imobilul în ziua în care REPORTER a scris că nu are autorizație

În februarie 2022, la Cadastru a fost notată o promisiune bilaterală de vânzare-cumpărare între Flux și firma Tera Cereal Consum a lui Abdulmunem Ammarin. „Se notează promisiunea bilaterală de vânzare-cumpărare cu obligativitatea încheierii actului autentic până la data de 05.05.2022”, s-a menționat la OCPI.
Despre situația acestei clădiri ridicată fără autorizație de construire, REPORTER DE IAȘI a scris pe 10 martie 2022. Fix în aceeași zi, s-a perfectat și contractul de vânzare-cumpărare dintre Flux și Tera Cereal Consum contra sumei de 575.000 euro. Promisiunea de vânzare era pentru luna mai, dar imediat, în ziua articolului, Gheorghe Cheșcu a cerut de la omul de afaceri arab achitarea banilor și încheierea tranzacției. N-a vrut să mai aștepte, după ce în luna ianuarie REPORTER a scris despre o altă construcție a familiei, blocul Flux de la Doi Băieți, iar finalul a fost o trimitere în judecată din partea DNA.

„Se notează respingerea capătului de cerere privind transmiterea dreptului de proprietate asupra construcției C1 – neconcordanță suprafață construită transmisă prin contractul de vânzare și cea înscrisă în cartea funciară”, a fost completarea făcută de OCPI.

Bogdan Șavlovschi (foto stânga) era director la Cadastru când s-a produs falsul cu extrasul de carte funciară de la Vivo, cumpărând în paralel patru apartamente de la Gheorghe Cheșcu. În același timp, primarul Mihai Chirica îi semna lui Cheșcu edificarea unui bloc cu 9 etaje, autorizația fiind doar cu două niveluri

La Cadastru scrie „locuință”. Cum poți face restaurant aprobat de Primărie?

Mai mult, în contractul de vânzare-cumpărare Flux- Tera Cereal Consum despre clădire s-a specificat: „edificată fără a deține acte de proprietate (fără autorizație de construire), cu o suprafață construită la sol de 200 mp și o suprafață desfășurată de 400 mp (potrivit înscrierilor din Cartea Funciară, pe teren este amplasată o construcție, cu o suprafață construită la sol de 81 mp, având o suprafață utilă de 62,49 mp și o suprafață construită de 81 mp + terasă acoperită în suprafață de 126 mp)”. Așadar, o confirmare în plus că această clădire a fost ridicată nelegal.
La patru zile după ce proprietatea a ajuns la Tera Cereal Consum, s-a făcut o nouă mențiune la Cadastru. Pe 14 martie 2022:
„se îndreaptă eroarea materială din cartea funciară, în sensul că în dosarul nr. 31298 din 24.02.2020, din eroare s-a omis a se menționa că terasa este fără acte”. Deci, construcția este fără acte. Iar destinația imobilului este cea de locuință și nu de pensiune.

Article image
Pe 13 februarie 2020, arhitectul-șef Alexandru Mustiață, șefa GIS-Cadastru Paula Fînaru și viceprimarul Gabriel Harabagiu, care a semnat în locul primarului Mihai Chirica, au parafat un aviz care demonstra că firma lui Gheorghe Cheșcu deține un teren în zona Smârdan și o casă de 81 mp Casa, în realitate nu mai exista de 30 de ani. Pe acel teren se află o clădire de 400 mp, P+1 Deși bazele de date sunt la îndemâna șefilor ...
Autor Cezar Moraru Anchete 10 Martie 2022


Citeste si...
Nota
(1 Vote)
Donație singulară
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului ReporterIS
Suma: 

Donație lunara
Donează lunar pentru susținerea proiectului ReporterIS
Suma: 

Donație singulară
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului ReporterIS
Suma: 

Donație lunara
Donează lunar pentru susținerea proiectului ReporterIS
Suma: 

Arhiva ReporterIS

« Iunie 2023 »
Lu Ma Mie Jo Vi Sa Du
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30