Meteoritul care a creat panică în Iași conține materie organică de o valoare științifică extraordinară. Profesorul ieșean Vasile Gurlui explică

Profesorul Silviu Gurlui de la Universitatea „Al.I. Cuza” explică, într-o postare pe pagina sa de Facebook, valoarea științifică extraordinară a fragmentelor din meteoritul care, la începutul lunii trecute, a creat panică în Iași.

Iată explicațiile științifice oferite de universitarul ieșean:

„Date legate de meteoritul dezintegrat la Iasi pe 9 iulie. Da, dupa primele analize preliminare, grauntii din fragmentul din Iasi analizat ar corespunde foarte bine matricii unui meteorit! Sunt trei categorii de meteoriti cunoscuti iar acesta de la Iasi este de tip pietros si este din categoria carbonaceous chondrite (C chondrite), reprezintind una dintre cele mai primitive clase de meteoriti.

Fragmenul contine materie organica si s-ar fi format odata cu sistemul solar acum 4.6 miliarde de ani in urma. In imagine este reprezentat o particular foarte mica ce contine mult Oxigen, Calciu, Carbon, Sulf, Siliciu (in aceasta ordine). De asemenea mai sunt prezente urmatoarele elemente: Fier, Magneziu, Aluminiu, Titan, Nickel, Mangan, Crom.

Proportiile tipice care apropie aceasta proba de un meteorit de tip C sunt: Fe/Si=0.4 (0.39 in literatura de specialitate), Fe/Mg =0.5 (0.39 in literatura de specialitate); Fe/Mn =61 (74.7 in literatura de specialitate); Mg/Si=0.7 (1.04 in literatura de specialitate).

Elementele depistate indică existența în materialul prelevat cel mai probabil si a compușilor: Ni-Fe, Cr, Al2O3, Fe2O3, MgO, SiO2, CaO, TiO2, MnO.

Având în vedere prezența oxizilor metalelor în materialul studiat, se poate atribui oxigenul unei adsorbții la suprafața acestora.

De asemeni, ar putea fi molecule de apă cristalizate în structura acelor oxizi. Carbonul poate fi atribuit atât unor substanțe organice de tipul hidrocarburilor (cele aromatice fiind cele întâlnite în compoziția materialului din meteoriti). Ar putea fi și dintre compușii aromatici heterociclici (piridine, pirimidine) chiar dacă azotul nu a fost detectat, aceasta și din cauza cantității foarte mici de mostre și a prezenței doar a câte unui atom de N la 4 sau 5 atomi de carbon.

De asemeni carbonul poate fi sub forma grafitului sau chiar a carbidului de Fe, Ni, etc. Având în vedere compușii identificati, există indicii credibile că materialul analizat provine dintr-un fragment de meteorit. Aceste categorii de meteoriti prezinta o valoare stiintifica extraordinara pentru ca stau la baza descifrari unor mecanisme ale formarii sistemului solar, fenomene fizico-chimice extrem de complexe si pot elucida dinamica unor alte fenomene ce ar fi putut sta la originea vietii pe Pamint.

Datele sunt foarte preliminare, ar trebui foarte foarte multe analize de facut sa aduc dovezi complementare si sa sustin acest studiu. Aceste corpuri reprezinta o mare provocare pentru cercetatori insa trebuie si mai multa roca de studiu. Dintr-un graunte cit aproape un virf de ac ar trebui sa faci totul sub lupa (titrari, analize fizico-chimice, etc). Lucru care devine practic imposibil. Dar poate mai descoperim potentiale fragmente!”