Momentul în care o navetă spațială a NASA lovește asteroidul Dimorphos (VIDEO)

NASA a publicat imaginile cu momentul exact în care naveta sa spațială a lovit asteroidul Dimorphos, în septembrie 2022, în cadrul misiunii DART, menită să testeze o operațiune de deviere a cursului unui asteroid periculos pentru Pământ.

Misiunea DART (Double Asteroid Redirection Test) a NASA de anul trecut a presupus ciocnirea unei navete spațiale de o mică rocă, aflată la peste 11,2 milioane de kilometri distanță, iar efectele au fost vizibile de pe orbita Pământului, scrie Live Science.

Celebrul telescop spațial Hubble a urmărit schimbările dramatice, oră de oră, din spațiul cosmic, cauzate de distrugerea deliberată a unui asteroid de către o sondă NASA.

Naveta spațială NASA s-a izbit de o mică rocă spațială numită Dimorphos, la sfârșitul lunii septembrie 2022, cu scopul de a testa o tehnică de deviere a unui asteroid aflat pe curs de coliziune cu Pământul. Nu există în acest moment amenințări iminente ale unor asteroizi pentru planeta noastră, dar practica face perfecțiunea.

Imagini proaspete de la Telescopul Spațial Hubble, publicate de NASA pe 1 martie, arată praful și resturile care zboară cu mare viteză departe de Dimorphos și de asteroidul său companion mai mare, Didymos, după impactul cu DART.

Se crede că ciocnirea a aruncat în spațiu aproximativ 1.000 de tone de material de asteroid.

„Nu am mai fost niciodată martori în timp real la ciocnirea unui obiect cu un asteroid într-un sistem binar de asteroizi și este cu adevărat surprinzător. Cred că este fantastic. Se întâmplă prea multe lucruri aici. Va dura ceva timp să ne dăm seama", a declarat Jian-Yang Li, de la Planetary Science Institute din Tucson, Arizona, într-o declarație publicată de Space Telescope Science Institute (STScI) din Baltimore, care operează programul științific al Hubble.

Imaginile noi au fost însoțite de un studiu condus de Li în colaborare cu alți 63 de membri ai echipei DART, publicat miercuri în revista Nature. Lucrarea este una dintre cele cinci publicate în Nature, care, împreună, oferă o imagine de ansamblu detaliată a impactului DART și a consecințelor sale.

Informațiile bazate pe imaginile lui Hubble indică cel puțin trei etape de evoluție a resturilor Dimorphos. Mai întâi s-a format un con de ejecție, apoi resturile s-au încolăcit pe orbita asteroidului și, în cele din urmă, coada s-a deplasat în spatele asteroidului din cauza presiunii vântului solar, fluxul de particule încărcate care curge constant dinspre Soare.

Filmul Hubble recent publicat începe cu imagini de la aproximativ 80 de minute după impact, care arată Dimorphos și Didymos la o distanță atât de mare, încât cele două roci spațiale nu pot fi rezolvate individual.

La aproximativ 2 ore după eveniment, se pot vedea resturi care se deplasează cu o viteză de peste 6,4 km/h, suficient de repede pentru a depăși atracția gravitațională a sistemului de asteroizi.

Forma de con a început să se formeze la aproximativ 17 ore după impact. "Cele mai proeminente structuri sunt caracteristici rotative, în formă de rotopercuție. Roata de ace este legată de atracția gravitațională a asteroidului companion, Didymos", au scris oficialii STScI.

Apoi, ultima etapă arată resturile în spatele asteroidului, "unde cele mai ușoare particule călătoresc cel mai repede și cel mai departe de asteroid", au adăugat cei de la STScI.

Dar procesele nu au fost încă pe deplin înțelese, deoarece telescopul Hubble a văzut coada asteroidului împărțindu-se în două fluxuri timp de câteva zile, iar mecanismul prin care s-a întâmplat acest lucru nu este clar.

Numeroase instrumente de pe Pământ și din spațiu au surprins impactul DART, iar mai multe rezultate vor veni din aceste diverse investigații pe măsură ce datele sunt analizate, înțelese și procesate.

« Aprilie 2024 »